Hala Madrid - لیونل مسى ستاره بارسلونا توانسته است رکورد گل زنى رائول گونزالس در لیگ قهرمانان اروپا را پشت سر گذارد، اما در واقع کدامیک از این دو ستاره دنیاى فوتبال در این رقابت ها عملکرد بهترى داشته اند؟

رائول گونزالس اسپانیایى بین سال هاى 1998 تا 2002 سه مرتبه با رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا را فتح نمود و لیونل مسى نیز توانسته است تا کنون در دوران فوتبال خود سه مرتبه با بارسلونا فاتح این رقابت ها باشد. هنگامى که رئال مادرید در سال 1998 با شکست یوونتوس فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد، رائول بیست سال سن داشت. در حقیقت این قهرمانى اولین عنوان مادریدى ها در دوران جدید به حساب مى آید چون شش قهرمانى قبلى مادریدى ها در رقابت هاى لیگ قهرمانان اروپا بین سال هاى 1956 تا 1966 به دست آمده بود.

رائول در فینال سال 2000 و در برد 3:0 مقابل والنسیا موفق به گل زنى براى مادریدى ها شد و در فینال سال 2002 و در برد 2:1 مقابل بایرلورکوزن نیز رائول گل اول تیم خود را به ثمر رساند. در این سه موفقیت و عنوان فراموش نشدنى همچنین گل زنى هاى رائول به باشگاه هاى بزرگ اروپایى نظیر منچستریونایتد و بایرن مونیخ نیز بی تاثیر نبوده است.

هنگامى که بارسلونا در سال 2006 با شکست آرسنال موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا شد، لیونل مسى بسیار کم سن و سال بود. در آن فصل مسى به دلیل مصدومیت مقابل چلسى بازى هاى مهمى را از دست داد و نقش چندان پررنگى در موفقیت آن سال نداشت. در سال 2009 اما مسى یکى از کلیدى ترین بازیکنان بارسا بود و حتى در فینال رم نیز با گل زنى مقابل منچستریونایتد سهم مهمى در پیروزى بارسا داشت. دو سال بعد نیز بار دیگر لیونل مسى با گل زنى در فینال ویمبلى و در برد 3:1 مقابل شاگردان سر آلکس فرگوسن یکى از مهمترین بازیکنان بارسا محسوب مى شد.

این دو ستاره هر کدام سه عنوان قهرمانى در معتبرترین رقابت هاى باشگاهى اروپا را به دست آورده اند و هر دو بیشترین گل هاى زده در این رقابت ها را از آن خود نموده اند، اما کدام یک عملکرد درخشان ترى در لیگ قهرمانان اروپا داشته اند؟



مسى بهترین بازى هاى خود را در لیگ قهرمانان اروپا انجام داده است

هنگامى که دوران فوتبال مسى به پایان رسد، لحظات جادویى مسى با پیراهن آبى انارى بارسا بارها به تصویر کشیده خواهد شد، اما مسى چنین لحظاتى را بیشتر در لیگ قهرمانان اروپا به نمایش گذاشته است. با وجود اینکه وى در سال 2006 بازیکنى کلیدى براى بارسا محسوب نمى شد، اما در فینال رم سال 2009 و در پیروزى مقابل منچستریونایتد او بهترین بازیکن میدان بود و با ضربه اى سر به زیبایى دروازه ادوین فن در سار را فتح نمود. پیش از این فینال همه از بازى بین دوتیم منچستریونایتد و بارسلونا به عنوان دوئل مسى و کریس رونالدو یاد مى نمودند و بسیارى از کارشناسان معتقد بودند که رونالدو نسبت به رقیب خود بازیکن کامل ترى محسوب مى شود، اما این مسى بود که با نبوغ خود قهرمانى را از آن شاگردان پپ گواردیولا نمود.

سال 2011 حتى نقش مسى در کسب قهرمانى پررنگ تر بود. یکى از بازى هاى مرحله نیمه نهایى این رقابت ها به ال کلاسیکو تبدیل شد و مسى با دو گل خود هواداران رئال مادرید در استادیوم سانتیاگو برنابئو را به سکوت واداشت و از دومین گل مسى در این بازى به عنوان یکى از بهترین گل هاى مسى براى بارسا یاد مى شود. در فینال ویمبلى نیز این ابر ستاره آرژانیتنى موفق به بازکردن دروازه منچستریونایتد شد و به این ترتیب سومین عنوان قهرمانى بارسا در رقابت هاى لیگ قهرمانان اروپا ظرف مدت پنج سال تکمیل گردید.

به جزء این دو فینال لیونل مسى لحظات درخشان دیگرى نیز در لیگ قهرمانان فتح نموده است. چهار گل او در بازى مقابل آرسنال در سال 2010 سبب شد که آرسن ونگر از او به عنوان "بازیکن پلى استیشن" نام برد و پنچ گل او در  بازى مقابل بایرلورکوزن در سال 2012 نیز به رکورد تبدیل شده است. مسى همچنین تنها بازیکنى است که در لیگ قهرمانان اروپا موفق به ثبت چهار هت تریک به نام خود شده است.

موفقیت هاى بارسلونا در لیگ قهرمانان با هدایت پپ گواردیولا بدون مسى غیر قابل تصور بوده است، نکته اى که خود گواردیولا نیز به آن معترف است:"بدون لئو ما نمى توانستیم براى قهرمانى بازى کنیم و بدون او ما هرگز به موفقیت هایى که کسب کردیم، نمى رسیدیم." با این حال رائول اسطوره لیگ قهرمانان اروپا به حساب مى آید، اما مسى در سطح دیگرى نسبت به او در این رقابت ها بازى مى کند.



عملکرد رائول در لیگ قهرمانان اروپا اغلب فراموش مى شود

زمانى لیونل مسى تنها پادشاه لیگ قهرمانان اروپا محسوب خواهد شد، اما در حال حاضر که مسى و کریس رونالدو همه توجهات دنیاى فوتبال را به خود جلب نموده اند، دیگر صحبتى از موفقیت هاى رائول به میان نمى آید با وجود اینکه او تاثیر زیادى بر فوتبال اروپا داشته است.

در دوران بازى رائول گونزالس در لیگ قهرمانان اروپا، مدافعین بزرگ و با کیفیتى در فوتبال اروپا حضور داشته اند و وى 71 گل زده در این رقابت ها را در مصاف با مدافعین سخت گیرى نظیر پائولو مالدینى، ماتیاس سامر، یورگن کولر، روبرتو آیالا، آلساندرو نستا و پائولو مونترو به ثمر رسانده است. رائول گونزالس در زمانى موفق به رسیدن به چنین رکوردى شد که بهترین مهاجمین نیز در طول یک فصل موفق به ثمر رساندن 25 گل نمى شدند و به همین دلیل لقب "پادشاه اسپانیا" و ستاره لیگ قهرمانان شایسته او است.

در دو فینال از سه فینال لیگ قهرمانان اروپا بین سال هاى 1998 تا 2002 که رئال مادرید فاتح آن بود، رائول با به ثمر رساندن گل بسیار تاثیرگذار بود. حتى هنگامى که رئال مادرید از دوران موفقیت آمیز خود  فاصله داشت، عملکرد فردى رائول هرگز دچار نوسان و یا کاهشى نشده است. با این وجود دسیما که در سال 2014 سرانجام مادریدى ها موفق به کسب آن شدند از بزرگترین آرزوهاى رائول محسوب مى شده است.

در آخرین فصل حضور خود در لیگ قهرمانان نیز رائول با پیراهن شالکه موفق بود و دقیقا همانند دوران حضور خود در رئال مادرید، مرتب گل زنى مى نمود. بین سال هاى 2004 تا 2010 رئال مادرید در لیگ قهرمانان بسیار ناموفق بود و هرگز موفق به صعود از مرحله یک هشتم نهایى نشد، اما با این وجود در رگورد گل زنى رائول گونزالس تغییرى حاصل نشد. او در دوران حضور خود همواره مهاجمى چندوجهى و باهوش بوده است و براى او تفاوتى نداشت که او با بازیکنانى نظیر زیدان، فیگو، ردوندو، بکام و رونالدو هم بازى باشد و یا بازیکنانى نظیر درنته، دیارا، باپتیستا.

مسى شاید ستاره دوران و نسلى باشد که در آن گل هاى زیادى به ثمر رسیده است، اما بى تردید رائول در زمانى پادشاه بوده است که مهاجمین کار بسیار دشوارى جهت گل زنى داشته اند.



طرفداری