Hala Madrid - ایکر کاسیاس با وجود کسب افتخارات بسیار زیاد، در 24 ماه گذشته کاملاً زیر فشار انتقادات قرار داشت اما اکنون او باری دیگر با درخشش خود در حال بازگشت به روز‌های پر فروغ خود است.

نام ایکر کاسیاس یادآور افتخارات بی‌شماری است که او در سال‌های حضورش در مستطیل سبز کسب کرده است. فرقی نمی‌کند شما طرفدار چه تیمی باشید. فارغ از هر حس طرفداری و هر رنگی، ایکر احترام تمام فوتبال‌دوستان را کسب کرده است؛ حتی طرفداران دیرینه‌ترین رقیبشان یعنی بارسلونا. ایکر از معدود بازیکنانی است که حتی در نیوکمپ و در کاتالان نیز تشویق می‌شود و این چیزی نیست جز محبوبیت و احترام بالای این بازیکن در بین تمامی فوتبال‌دوستان.

پسر مقدس مادرید یکی از کاپیتان‌های باسابقه‌ی جهان چه در رده‌ی ملی و چه باشگاهی است که گذشته‌اش پر از جام‌های مختلف و لحظات بسیار شیرین بوده و احتمالاً چند سال آینده به کلکسیون افتخاراتش چندین جام دیگر نیز اضافه خواهد شد. بالا بردن تندیس طلایی جام‌جهانی، کسب قهرمانی جام ملت‌های اروپا، کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا به همراه رئال مادرید آنهم بیشتر از هر بازیکنی در سال‌های اخیر، همه و همه از افتخارات بزرگ ایکر است اما حتی کسب این همه افتخار نیز باعث نشد که او در 24 ماه گذشته از زیر فشار سنگین رسانه‌ها و منتقدین رها شود.

شروع ناامیدکننده‌ی رئال مادرید در ابتدای فصل تمام نگاه‌های منفی را به سوی خط دفاعی این تیم و در راس آن به سوی کاسیاس معطوف کرد. کاسیاس که در جام جهانی به همراه اسپانیا بسیار سخیفانه از دور مسبقات در همان مرحله‌ی گروهی کنار رفت، پس از بازگشت از برزیل نیز در درون دروازه‌ی رئال مطمئن نشان نداد تا کیلور ناواس که فصل گذشته بهترین دروازبان لالیگا شده بود با عقد قراردادی به ارزش 8 میلیون پوند به رئال مادرید منتقل شود.



ایکر جایگاه خود را بیش از پیش در معرض خطر می‌دید و همگان بر این عقیده بودند که دوران حضور او در سانتیاگو برنابئو رو به اتمام است. اشتباهات محرض خط دفاعی رئال باعث شد تا کاسیاس به‌عنوان لیدر و مسئول هماهنگی این خط، مورد شدیدترین انتقادات قرار گیرد. این انتقادات که در پاره‌ای از موارد کاملاً به‌جا و به‌حق بود، روحیه‌ی کاسیاس را به طرز شدیدی تخریب کردند. اشتباه فاحش او در بازی تیم ملی اسپانیا مقابل اسلواکی در چهارچوب رقابت‌های انتخابی Euro 2016 و دریافت دو گل بسیار عجیب در این دیدار باعث شد پیکان انتقادات بیشتر به سوی کاسیاس نشانه رود.
در حالی که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که کاسیاس جایگاهش را در تیم ملی اسپانیا نیز همانند تیم باشگاهی‌اش از دست خواهد داد، کارلو آنچلوتی باری دیگر تصمیم گرفت که به کاپیتان با سابقه و محبوب تیم‌اش اعتماد کند. این اعتماد نقطه‌ی عطفی بود در روند نزولی ایکر. او همچون ققنوس از آتش سوختن خود برخواست و تولدی دوباره یافت.




کارلتو در یک توفیق اجباری سیستم تیم‌اش را به 2-4-4 تغییر داد تا بتواند از تمام نیروهای تهاجمی خود در میدان به بهترین نحو بهرمند گردد. این تغییر سیستم باعث شد لوکا مودریچ و تونی کروس در میانه‌ی میدان در کنار یکدیگر به بازی بپردازند. ایندو در کنار هم، رئال را؛ هم در فاز هجومی و هم در فاز دفاعی، تقویت کردند. میانه‌ی میدان با جنگندگی این دو، در اکثر مواقع در اختیار لاس‌پلانکاس قرار گرفت تا خط دفاعی رئال بتواند عملکرد بهتری در ادامه داشته باشد.
رئال از آن زمان تا کنون 13 برد پیاپی را کسب کرده که در این بین 6 بار نیز کاسیاس موفق به کلین‌شیت شده است. کسب هر پیروزی، روحیه‌ی ایکر را افزایش داد تا او اکنون با روحیه‌ای بسیار بالا و با اعتماد به‌نفسی خوب در درون دروازه‌ی قوهای سفید مادرید قرار می‌گیرد.



او در بازی با گرانادا نشان داد که دیگر آن دروازبان بی روحیه ابتدای فصل نیست و با چند سیو عالی این را به اثبات رساند. در رده‌ی ملی دل بوسکه نیز این روند صعودی را به خوبی مشاهده کرد و با اطمینان خاطر، دروازه‌ی تیم ملی را به دستان او سپرد.



اکنون کاسیاس به همراه رئال مادرید در صدر جدول لالیگا قرار گرفته و به‌نظر نمی‌رسد به این راحتی صدر را از دست بدهد. او در این فصل می‌تواند با ادامه‌ی روند صعودی‌اش، فصلی خاطره‌انگیزتر از گذشته را برای خود و تیم‌اش رقم بزند. رئال در لیگ قهرمانان اروپا نیز بسیار مقتدارنه پیش رفته است و کسب عنوان قهرمانی برای مدافع فصل گذشته‌ی این جام، در دسترس است و نقش کاسیاس در این راه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.





متافوتبال