Hala Madrid - لوس بلانکوس در حال افزایش کسری عظیم خود هستند اما همچنان بین بزرگترین خرج کننده‌های دنیا هستند. قدرت بی‌ نظیر آنها به این معنی است که آنها در حال حاضر چندان به بدهی‌های خود توجهی‌ ندارند.

فلورنتینو پرز در نشست مالی‌ سالیانه باشگاه برای فصل 2013/14 گفت: "برای 10مین سال متوالی‌، رئال مادرید بالاترین درآمد را بین باشگاه‌های ورزشی دارد و برای سومین سال متوالی‌ هم توسط مجله فوربس به عنوان ارزش مند‌ترین باشگاه ورزشی شناخته می‌‌شود."

همانطور که در بیانیه آمد، این مسائل کاملا درست است اما فوق العاده بی‌ معنی است. چیزی که او به آن اشاره نکرده است این است که بدهی باشگاه رئال مادرید با 61 میلیون یورو رشد به رقم 602 میلیون یورو رسیده است.

پول‌های قرض گرفته شده توسط باشگاه از 41 میلیون یورو به 283 میلیون یورو رسیده است و تمام بدهی‌های مالی‌ شرکت از 396 میلیون یورو در سال قبل به 459 میلیون یورو رسیده است. دستاورد‌های که به خاطر پول‌های قرضی به وجود آمده است، سبب شده است که بدهی باشگاه از 541 در فصل 2012/13 بالاتر رود و این به آن معنا است که باشگاه همچنان به از دست دادن پول ادامه می‌‌دهد.

پرز مرتب می‌‌گوید که بدهی کاهش یافته است و بدهی به بانک‌ها کمتر از 100 میلیون یورو است. با این حال باشگاه رئال مادرید بدهی‌های دیگری هم به باشگاه ها، شرکت‌های ورزشی، بازیکنان و شرکت‌های عمومی دارد.

بعضی‌ از هواداران رئال مادرید به یادداشت فوربس که نشان می‌‌داد نسبت بدهی باشگاه به ارزش آن 4% است اشاره می‌‌کنند و اینگونه بدهی‌های باشگاه را توجیه می‌‌کنند که این رقم برای منچستر یونایتد 19% است اما به این نکته اشاره نمی‌‌کنند که این نسبت تنها برای بدهی‌های بانکی‌ است.

اینگونه واکنش به همه هواداران رئال مادرید تعلق ندارد. کارلوس مندوزا، رئیس یکی‌ از انجمن‌های هواداری رئال مادرید می‌‌گوید: "ما نگرانیم که باشگاه در آینده نتواند به تعهداتش عمل کند که به ارزش‌های اعضای باشگاه لطمه خواهد زد."

چیزی که فشار این قضیه را بیشتر می‌‌کند این است که از 602 میلیون بدهی کلی‌ باشگاه، 361 میلیون آن باید در 12 ماه آینده پرداخت شود. به عبارت دیگر باشگاه باید هم اندازه قیمت رونالدو، رودریگز، بنزما و تونی کروس را در 12 ماه آینده به طلب کاران خود پرداخت کند.

در واقعیت این اتفاق نمی‌افتد اما باشگاه نمی‌‌تواند به این روند ادامه بدهد. آمدن بیل نقش اساسی‌ در افزایش 61 میلیون یورویی بدهی باشگاه در فصل 2013/14 داشت و آمدن رودریگز و کروس نشان می‌‌دهد که پرز آنچنان نگران این قضیه نیست.

سرمایه در حال گردش رئال مادرید منفی‌ 94 میلیون یورو است و رفتن آلونسو و دی ماریا کمکی به آنها نمی‌‌کند زیرا این مبالغ با خرید رودریگز و کروس جبران شده است و باشگاه باید از جایی‌ دیگر این 361 میلیون یورو بدهی کوتاه مدت را پرداخت کند.



با این حال این قضیه آنچنان به مشکل طولانی مدت رئال مادرید اشاره نمی‌‌کند. مبالغ خرید بیل، کروس، رودریگز، ایسکو و ایارامندی از درامد‌های آینده باشگاه پرداخت شده است.

مندوزا به AS می‌‌گوید: "باشگاه دو منبع درامد بزرگ دارد که آنها درامد تبلیغاتی و درامد از طریق فروش بلیت‌های فصلی باشگاه است که این دو منبع به عنوان ضمانت برای سه‌ یا چهار سال آینده به بانک داده شده است زیرا که بانک‌ها به باشگاه اعتماد ندارند. این حرف من نیست و حساب‌های سالیانه باشگاه می‌‌گوید.

"قضیه شبیه رفتن به یک مغازه است که شما چیزی را به ضمانت می‌‌گذارید تا جنسی‌ را به امانت بگیرید. حالا آن مغازه دار اگر به موقع پول شما را دریافت نکند، می‌‌تواند ضمانت شما را خرج کند. پول‌های تبلیغاتی و درامد بلیت‌ها به ضمانت در گرو بانک‌ها است. مشخص است که بانک‌ها از رئال مادرید درخواست ضمانت سنگین تری میکنند زیرا به رئال مادرید در چنین شرایطی اعتماد ندارند. در شرایط عادی آنها این کار را نمی‌‌کنند."

این بدهی‌ها به خاطر شرایط بی‌ نظیر باشگاه به وجود آمده است. تقریبا هیچکس با توجه به چنین بدهی‌های در بازار اینقدر خرج نمی‌‌کند ولی‌ رئال مادرید، رئال مادرید است و بزرگترین باشگاه دنیا است و بزرگترین قدرت اقتصادی را دارد.

با این حال سطح بدهی‌ها در حال افزایش است و منابع درامدی باشگاه هم به عنوان ضمانت از همین الان برای سه‌ چهار سال آینده در گرو بانک‌ها است. شاید رئال مادرید مجبور شود که به یک باشگاه خصوصی تبدیل شود و مالیات آن به یک شخص واگذار شود.

رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیک بیلبائو و اوساسونا باشگاه‌های هستند که از خصوصی شدن معاف شده اند اما تنها در شرایطی که باشگاه از نظر اقتصادی به شیوه درستی‌ کنترل شود. در حال حاضر آنها مشکلی‌ ندارند و فدراسیون فوتبال اسپانیا می‌‌گوید که رئال مادرید پتانسیل کنار آمدن با بدهی‌ها را دارد.



این قضیه تا حدودی با توجه به درصد ارزش باشگاه نسبت به بدهی ها، پوشش داده می‌‌شود. ارزش بازیکنان، سانتیاگو برنابئو که در یکی‌ از بهترین مکان‌ها واقع شده است و تعداد زیاد اسپانسر‌های مالی‌ باشگاه ارزش باشگاه را به 2.7 میلیارد یورو رسانده است.

با این حال خوزه ماریا گی‌ لیبانا، اقتصاد دان اسپانیایی نگران این است که شاید سد رئال مادرید بالاخره زیر این بدهی‌ها بشکند. وی می‌‌گوید: "رئال مادرید به خاطر سرمایه گذاری‌های خود بدهی‌های زیادی دارد. سرمایه گذاری‌های که روی سانتیاگو برنابئو انجام شد و همچنین زمین تمرینی آنها. همه آن پول‌ها به کنار، آنها روی خرید بازیکنان هم بسیار سرمایه گذاری کرده اند. از بازیکنان آکادمی آنها کمتر کسی‌ در ترکیب آنها است و بازیکنان گران آنها به این معنا است که آنها خود را در بدهی انداخته اند. بدهی‌ها نتیجه سرمایه گذاری‌های بزرگ است.

"شما به خاطر ارزش گذاری یک سازمان، ارزشمند هستید اما شما برگه‌ درامد و بدهی‌های خود را هم در اختیار دارید و این به آن معنا است که هرچقدر که شما بزرگتر باشید، باید پول بیشتری برای پرداخت بدهی‌ها فراهم کنید. اگر به این قضیه شخصی‌ نگاه کنید، اینگونه خواهد بود که مهم نیست شما چقدر ارزش دارید، شما باید از پس بدهی‌های خود توسط پولی‌ که در می‌‌آورید، بر آید. به خاطر همین باشگاهی که بدهی متوسطی دارد که در شرایط بهتری است. هر شرکت خواستار یک بدهی متوسط است که جلو این پیچیدگی‌‌ها را بگیرد. من نمی‌‌گویم در حال حاضر رئال مادرید این پیچیدگی‌‌ها را دارد اما به یونایتد نگاه کنید. آنها یک فصل در چمپینزلیگ نبودند و مشکلی‌ نبود اما دو سال پشت سر نبودن برای آنها گران تمام می‌‌شود."



فیر پلی مالی‌ یوفا بدهی‌های انباشته شده پیش از سال 2011 را شامل نمی‌‌شود. همچنین باشگاه‌ها را هم از خرج‌های غیر مهمی‌ مانند پیشرفت استادیوم ها، باز نمی‌‌دارد. رئال مادرید با 518 میلیون یورو درامد در فصل 2012/13 بیشترین درآمد را داشت اما بیشترین خرج را هم انجام داد. حالا این اقتصاد دان اسپانیایی مطمئن نیست که فوتبال بتواند درامد‌های بسیار بالاتری را داشته باشد.

وی می‌‌گوید: "من در یک مورد شک دارم و آن این است که آیا فوتبال می‌‌تواند از این بیشتر رشد کند.

"رئال مادرید 500 میلیون یورو درامد دارد اما آیا آنها و بارسلونا و بایرن مونیخ می‌‌توانند به درامد ۱ میلیارد یورویی برساند. من که این حدس را نمی‌‌زنم. درست است درامد‌های بین المللی مثل حق پخش وجود دارد اما این حق پخش می‌‌تواند دو برابر شود. من در رشد بی‌ سابقه آن شک دارم."

سطح بدهی رئال مادرید (که به درخواست سایت گل در دادن نظر در این مورد پاسخی نداد)، به گونه‌ای است که باشگاه باید امیدوار باشد که تب‌ فوتبال به این زودی‌ها نخوابد. اگر فوتبال به همین صورت از نظر مالی‌ رشد کند، آنها به بدهی‌های سالیانه خود توجهی‌ نخواهند داشت.

پرز به جایگاه مهم خود تا زمانی‌ که فوتبال جایگاه خود را به عنوان ورزش محبوب جهانی‌ ادامه دهد، باقی‌ خواهد ماند. با قرارداد‌ها و تجارت‌های وی که می‌‌داند چطور با رکورد‌های مالی‌ بقیه را ساکت کند، او همان کسی‌ است که باشگاه به عنوان رهبر عملیاتی می‌‌خواهد.

بزرگترین بدهی فوتبالی در حال رشد است اما باشگاهی که این بدهی را دارد هم دارد بزرگتر می‌‌شود.



طرفداری